روند داوری جشنواره ربع رشیدی

فرزین مقدم در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه رینوتکس گفت: ششمین دوره نمایشگاه  نوآوری و فناوری ربع رشیدی با عنوان  RINOTEX 2018 کار خود را از دهم آبان ماه آغاز و به مدت 5 روز  ادامه خواهد داشت . این نمایشگاه در محل نمایشگاه  بین المللی  تبریز برگزار خواهد شد . هدف و رویکرد  اصلی این نمایشگاه کمک به  تجاری سازی ایده ها و طرح های فناورانه است.
این نمایشگاه بستری است برای ارتباط و تعامل بین تولید کنندگان علم و دانش و مصرف کنندگان و مشتریان فناوری، به عبارتی محلی است به عرضه و تقاضای فناوری.
وی در ارتباط با مخاطبان این نمایشگاه اظهار کرد : مخاطبان اصلی این نمایشگاه دو قشر هستند : طرف اول صاحبان ایده و طرح های فناورانه یا عرضه کنندگان فناوری و طرف دوم  صاحبان سرمایه / کار آفرینان / صندوق های خطرپذیر / VCها / شتاب دهنده ها  و اشخاص حقیقی و حقوقی مصرف کننده کالا و خدمات دانش بنیان . علاوه بر مخاطبان اصلی نمایشگاه مقامات ملی و استانی،  نمایندگان تشکل های علمی و فناوری، صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی و قشرهای دانشجویی و دانش آموزی همه ساله از این نمایشگاه بازدید می کنند.
فرزین مقدم اهداف برگزاری این نمایشگاه را اینگونه بازگو کرد : هدف از برگزاری چنین جشنواره ای شناسایی فناوری های برتر با قابلیت تجاری سازی است.  ایجاد انگیزه و حس رقابت مثبت بین ایده پردازان و صاحبان طرح های فناورانه در نمایشگاه نیز از اهداف بعدی این جشنواره است . بدیهی است فناوران با شرکت در جشنواره امکان این را خواهند داشت تا رتبه و جایگاه طرح خود را در میان  خیل طرحهای  حاضر در نمایشگاه و جشنواره بسنجند. 
با توجه به سطح و کیفت ارزیابی ها ، طرح های منتخب نهایی گلچینی از برترین های این نمایشگاه هستند که برای صاحبان  سرمایه  و سرمایه گذاران  از جذابیت خاصی برای تجاری سازی برخوردار می باشند.
همچنین در خصوص طرح های واجد شرایط عنوان کرد : باتوجه به اینکه ثبت نام در نمایشگاه در 4 بخش: 1- ایده های فناورانه 2–توسعه وتجاری سازی فناوری 3– فروش محصولات دانش بنیان 4– نیازمندی های فناورانه، انجام می گیرد، جشنواره ربع رشیدی با توجه به رویکرد اصلی نمایشگاه  صرفا در خصوص طرح های ثبت نام شده در بخش" توسعه  و تجاری سازی" برگزار می گردد.
فرزین مقدم در سوالی که در خصوص فرآیند ارزیابی و داوری جشنواره عنوان گردید گفت: طرحهای واجد شرایط ثبت نام کننده، در 2 مرحله از سوی اساتید و  صاحبنظران  علمی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار می گیردند. مرحله نخست داوری از طریق سامانه نرم افزاری یکپارچه انجام می گیرد که در این  مرحله بیش از 120 داور از سراسر کشور طرح های ارجاع داده شده را براساس شاخص های تعیین شده مورد سنجش قرار می دهند. با پایان این  مرحله برای کلیه طرح های ارزیابی شده نمراتی در سامانه درج می شود. حداقل40 درصد تعداد طرح های  شرکت کننده  که  حایز رتبه های بالا هستند به مرحله بعد راه می یابند. در مرحله دوم ارزیابی، طرحها بصورت حضوری و براساس برنامه زمانی مشخص در روز های آغازین نمایشگاه  مورد ارزیابی قرار می گیرند. صاحبان طرح های منتخب  مرحله نخست  با اطلاع قبلی در حضور داوران به معرفی طرحهای خود می پردازند. فرآیند داوری توسط کمیته ارزیابی و داوری نمایشگاه اجرایی می شود و سیاست گذاری آن به عهده هسته سیاست گذاری کمیته می باشد.
نوآورانه بودن فناوری، سطح فناوری، پیچیگدگی فناوری، نحوه دسترسی به فناوری، تیم اجرائی و مدیریتی و تخصص صاحبان فناوری، داشتن طرح تجاری سازی، قابلیت های تجاری سازی و فروش و صادرات محصول نهائی و مواردی ازاین قبیل از جمله شاخص های مهم ارزیابی طرح ها است. در مرحله نخست ارزیابی شاخص های علمی و فنی  امتیاز  بالایی  دارند  و در مرحله ارزیابی حضوری، وزن شاخص های اقتصادی و تجاری سازی طرح ها اندکی بیشتر است.
فرزین مقدم: تسهیلات در نظر گرفته شده برای  فناوران منتخب کمیته ارزیابی و داوری جشنواره  جوایز نقدی قابل توجه (از20 تا 150 میلیون ریال ) به همراه لوح تقدیر و تندیس ویژه جشنواره اهداء و از تلاش های آنان در مراسم اختتامیه نمایشگاه تجلیل بعمل می آید . عللاو بر جشنواره اصلی نمایشگاه برخی از مسئولین زونهای تخصصی به طرح های برتر حوزه تخصصی خود جوائیز قابل توجهی اهداء خواهند کرد. ضمنا" برگزار کنندگان جشنواره تلاش می کنند تسهیلات غیر نقدی دیگری برای منتخبین مهیا کنند که این امر به کمک سازمانها و نهاد های حمایتی انجام خواهد گرفت.
وی در خصوص داوران این دوره از جشنواره گفت: ارزیابی وداوری طرح ها توسط تیم  بسیار قوی و متخصص 120 نفره متشکل از اساتید، صاحبنظران و متخصصان  معتبر حوزه های فناوری و تجاری سازی از دانشگاه ها -پارک های علم وفناوری - سازمانها  و نهاد های مالی و اقتصادی استانی و ملی انجام می پذیرد.
و در انتها ایشان توصیه های خود را در خصوص فناوران حاضر در بخش اینگونه عنوان کرد: با توجه به اینکه معیار  ارزیابی  و داوری  طرح های جشنواره  اطلاعات و مستندات  درج شماره در سامانه  از سوی  صاحبان طر حهای  ثبت نام کننده است، لذا موکدا" اعلام می دارد  بویژه کسانی که برای حضور در جشنواره اعلام علاقه مندی می کنند کتابچه راهنمای درج شده در سایت را با دقت کامل مطالعه و مطابق آن عمل کنند. هر کدام از مستندات  و مدارک  بارگذاری شده در سایت، با نظر داوران می تواند امتیاز ویژه ای  کسب کند. لذا تا حد ممکن  از تکمیل ناقص فرمهای پیش بینی شده در سامانه پرهیز گردد.
شایان ذکر است  به مدارک و مستندات  ارائه شده خارج از سیستم سامانه ترتیب اثر داده نخواهد شد.