تجارت فناوری محور اصلی ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی است

به گزارش واحد خبر ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، علی جهانگیری در آیین آغاز به کار ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی  RINOTEX 2018 اظهار کرد: از اوایل شروع به کار دولت تدبیر و امید در استان به دنبال ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری بوده ایم از این رو تشکیل منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی نیز با تکیه بر این نگاه بوده است.
وی تمرکز بر رویکرد حمایت از نوآوری فناورانه را از جمله برنامه های راهبردی استان دانست و گفت: این رویکرد به تخریب خلاق شهرت دارد ودر آن ما باید بتوانیم ساختارهای موجود را تخریب کنیم اما همزمان با این کار نیازمند ساختن دوباره اما خلاقانه هستیم.
رییس اجرایی ششمین نمایشگاه نوآوری وفناوری ربع رشیدی RINOTEX2018  ادامه داد: تخریب خلاق الزامات خاصی را طلب می کند که از مهمترین این الزامات تخریب ساختارها در بخش های اقتصادی،علمی و حتی اجتماعی است تا با تغییرات به سمت کارهای نوآورانه حرکت کنیم و با نگاهی نو ساختارها را دوباره بسازیم.
وی ادامه داد: با همین رویکرد  بود که منطقه ویژه علم وفناوری به عنوان یکی از پنج منطقه فناوری در کشور شکل گرفت، در آغاز کار ما معتقد بودیم که اگر این کار را بدون پول نتوانیم انجام دهیم بدون شک با پول نیز نخواهیم توانست ازاین رو تلاش کردیم تا از امکانات موجود به شکل جدیدی استفاده کنیم.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، گفت: در طی دهه های گذشته خوشبختانه سرمایه گذاری های کلانی در بخش های مختلف اقتصادی، علمی و صنعتی در کشور اتفاق افتاده است اما امروز دیگر زمان آموزش و حتی پژوهش گذشته است امروز باید بتوانیم با نگاهی جدید به موضوعات بنگریم و با تمرکز بر نگاه فناورانه از سرمایه های موجود به صورت هم افزا بهره مند شویم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر امکانات موجود را با تعریف اهداف مشترک کنار هم قرار دهیم خواهیم توانست به سمت اکوسیستم نوآوری حرکت کنیم، اکوسیستمی که عناصر هریک در جزیره ای جداگانه عمل نمی کنند و رسیدن به این مهم نیازمند کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف برای اهداف مشخص است.
جهانگیری  حمایت های دولت از فعالیت های دانش بنیان و فناورانه را ضروری دانست و ادامه داد: تحقق اقتصاد دانش بنیان و همکاری‌های بخش‌های مختلف بدون ورود و حمایت دولت ممکن نیست، دولت کارآفرین، نه متمرکز عمل می‌کند و نه همه چیز را به دست بازار می‌سپارد.
وی برگزاری ششمین نمایشگاه نوآوری وفناوری ربع رشید را حرکت در مسیر حمایت از فعالیت های فناورانه دانست و گفت:  نمایشگاه رینوتکس محلی مناسبی برای ارایه طرح ها و ایده های فناوران است و مجموعه دولت بدون هیچ چشم داشتی، مکانی برای توسعه کسب و کار و نیز فروش فناوری در پنج نمایشگاه گذشته ایجاد کرده است.
وی این نمایشگاه را فرصتی برای حضور همزمان عرضه کننده و متقاضی فناوری دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که هر ساله تاکید داشته ایم نقد و بررسی کارشناسی این نمایشگاه بوده است به طوری که طی سال گذشته گروه مستقلی بررسی نتایج برگزاری این نمایشگاه را بر عهده گرفت و خوشبختانه نتایج بسیار مطلوبی را شاهد بودیم .
جهانگیری، ارایه نیازهای فناورانه کشور را ویژگی برجسته این نمایشگاه نسبت به سال های گذشته عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به طرح ممنوعیت دولت در ورود بعضی از کالاها و نیز تغییرات ارزی در کشور، واردات کالای خارجی به صرفه واردکنندگان و حتی مصرف کنندگان نیست، پس لازم است صاحبان فکر و فناوری برای تامین نیاز حوزه های مختلف وارد میدان شوند و این راهی جز ایجاد بازارهای فروش فناوری و ارتباط نیازمندان فناوری با فروشندگان فناوری ندارد از این رو بیش از 100 نیاز فناوری در این نمایشگاه از سوی سازمان ها، نهادها و تولید کنندگان بخش های  مختلف ارائه شده است.
وی با اشاره به حضور فناورانی از 27 استان کشور در این نمایشگاه افزود: امسال همزمان با نمایشگاه، ۲۷ رویداد جنبی در کنار نمایشگاه برگزار می‌شود و بیش از ۱۰۰ داور برای ارزیابی جشنواره ای که همزمان با این نمایشگاه برپا می شود ما را همراهی می کنند.