ضرورت استفاده از کارهای عملی و پروژه‌محور در مدرسه‌ها

مسعود سعادتی در جلسه‌‌ی توجیهی برگزاری این فستیوال با تبیین اهمیت برگزاری رینوفست و اهمیت تربیت غیررسمی در مدارس، گفت: آموزش مفاهیم به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم‌بندی می‌شود که تربیت غیررسمی به رویدادهای کلاس، رفتار، تعامل و گفتار معلم اشاره دارد و  تاثیر آن طبق برآوردها بیشتر از آموزش‌های رسمی است.

وی با اشاره به دور افتادن از تربیت غیررسمی در دوران شیوع ویروس کرونا به دلیل آموزش مجازی، بیان کرد: آموزش‌های رسمی و مفاهیم علمی در دوران پاندمی کرونا به طور مجازی انجام شد و تربیت غیررسمی خارج از کلاس درس مبنای رفتار دانش آموز شد.

وی با تبیین اهمیت آموزش مفاهیم عملی و تجربی پس از آموزش مفهوم در کلاس و آموزش رسمی، اظهار کرد: برای بسط و تعمیق یادگیری، افزایش انگیزه و رغبت برای کارهای علمی جدید و راهنمایی دانش‌آموزان نسبت به  برگزاری نمایشگاه‌های علمی مانند جشنواره جابربن‌حیان  توصیه می‌شود؛ مثل بازدید از شرکت‌ها و کارخانه‌ها که در درس حرفه و فن، معمول است. با برگزاری فستیوال‌ها و رویدادهای علمی و مشاهده ملموس آموخته‌های سر کلاس است که می‌توان انتظار نخبگی و کشف را از دانش‌آموز داشت.


سعادتی بر ضرورت مطالعه بخشنامه اجرایی رینوفست توسط روسای مناطق و نواحی متعدد آموزش و پرورش، معاونان آموزشی و روسای پژوهش سراها به طور دقیق و با حساسیت بیشتر برای افزایش اطلاعات در این زمینه و انتقال اطلاعات به شرکت‌کنندگان رینوفست، تاکید کرد و از اهدای جوایز به نفرات برتر، خبر داد و گفت: حتما شرکت‌کنندگان فضای نمایشگاهی را ببینند و به طور عینی درک و تجربه کنند؛ رینوفست می‌تواند به دانش آموزان، دورنما و ایده دهد تا راهشان را در آینده با مشاهده پروژه‌ها و وسیله‌ها بیابند.

رئیس شورای سیاستگذاری اولین فستیوال نوآوری و فناوری دانش‌آموزی (رینوفست) در پایان با تاکید بر ضرورت تبلیغ حداکثری فستیوال رینوفست و تشویق دانش آموزان برای مشارکت در این رویداد فناورانه، خاطرنشان کرد: جای کار در شهرهای بزرگ‌تر زیاد است و باید از تمام ظرفیت این شهرها استفاده کرد؛ نواحی پنجگانه تبریز، مناطق بزرگ، مناطق کوچک و مستعد حتما برای این رویدا تبلیغ کنند تا این رویداد علمی با نگاه کاملا آموزشی به تجربه‌ای موفق تبدیل شود و غرفه دانش‌آموزان برخلاف سایر دوره‌ها در اولویت بازدید قرار گیرد.

رئیس ستاد اجرایی فستیوال رینوفست نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه  بدون شک تنها راه پیشرفت یک کشور توجه به بحث‌های دانش‌بنیان و فناورانه است، گفت: کشورهایی مانند هلند، سوئد، دانمارک و نروژ اقدامات چشمگیری در حوزه دانش بنیان انجام داده‌اند و با توجه ویژه به اقتصاد و حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان به سرعت رشد کرده و به اقتصاد برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان تبدیل شده‌اند.

حامد تقی‌پور تاکید کرد: چه بهتر که کودکانمان را از همین دوران با مفاهیم دانش بنیان  آشنا کنیم و تنها با این روش است که  از مشکلات  آینده نجات خواهند یافت و این اهمیت موضوع را را می‌رساند.

وی با اشاره به ورود شخص استاندار آذربایجان شرقی به موضوع برکزاری مطلوب فستیوال رینوفست، گفت: اگر ریل‌گذاری درست توسط شورای سیاست‌گذاری انجام شده و این فستیوال در دوره اول به درستی برگزار شود؛ دانش آموزان هر سال منتظر برگزاری این فستیوال خواهند بود.

وی، برگزاری مطلوب فستیوال دانش‌آموزی رینوفست را نیازمند همکاری تمام مجموعه‌های دخیل در برگزاری این فستیوال دانست و متذکر شد: ما بازوی اجرایی این برنامه هستیم؛ اما صاحب اصلی فستیوال، آموزش و پرورش است؛ این فستیوال دارای بخش‌های سرگرم‌کننده نیز بوده و طی هماهنگی با پژوهشکده رانشگرهای فضایی و پارک علم و فناوری، بازدیدکنندگان با تلسکوپ، نحوه طراحی موتورهای جت هواپیما و واقعیت افزوده نیز آشنا خواهند شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در پایان با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند تیم رباتیک این واحد، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در سال ۸۲ تاسیس شده و بعد از ۲۰ سال فعالیت در زمینه رباتیک و کسب چندین مقام جهانی، تولید ثروت از علم را شروع کرده و مرکز رشد دانشگاه نیز زیر نظر وزارت علوم است.

دبیر اجرایی اولین فستیوال نوآوری و فناوری دانش‌آموزی رینوفست نیز در ادامه از برگزاری این فستیوال به همت اداره کل آموزش و پرورش، مجموعه ربع رشیدی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در چهار محور اصلی دستاوردها، مسابقات، منتورینگ و سمینار، خبر داد و رباتیک، هوش مصنوعی، برنامه نویسی و هوا و فضا را جزو بخش‌های اصلی رینوفست عنوان کرد.

عرفان خاکزاد متذکر شد: ثبت طرح‌های پزشکی و نانو در قسمت ثبت طرح‌ها امکان‌پذیر بوده و هدف اصلی از برگزاری رینوفست، ایجاد محیطی شاد و مفرح برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان بوده و تلاش‌ها بر این است تا هر مدرسه یک تیم داشته باشد و مشارکت حداکثری در مدارس اتفاق بیفتد.

وی، تشکیل شورای سیاست‌گذاری رینوفست، تشکیل ستاد اجرایی شامل کمیته علمی و پشتیبانی، طراحی سایت برای اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام، ارسال بخشنامه به پژوهش‌سراها، داوری اولیه و پایش کردن طرح‌ها و هماهنگی با موزه علوم و فناوری ایران به دستور رئیس شورای سیاست‌گذاری را از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در این زمینه، عنوان کرد.

خاکزاد با ارایه آخرین آمار تعداد تیم‌های ثبت‌نام کننده در فستیوال رینوفست از ثبت  ۱۰۰ طرح برای نمایش دستاوردها و ۴۶۱ طرح برای مشارکت در مسابقات، خبر داد و جهت افزایش مشارکت دانش‌آموزان با همکاری مجموعه‌های دخیل، ابراز امیدواری کرد و گفت: حدود ۲۱۳ تیم از تبریز، ۲۴ تیم از مرند، ۶۰ تیم از هشترود، ۱۶ از ایلخچی ثبت‌نام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش؛ جلسه توجیهی برگزاری اولین فستیوال نوآوری و فناوری دانش‌آموزی (رینوفست) با حضور روسا، مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش مناطق، روسای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و با مشارکت دانشگاه آزاد ایلخچی، برگزار شد و حاضرین در جلسه در پایان به ارائه نکته نظراتشان در این خصوص پرداختند.