فناور 70 ساله‌ای که بدون مدرک دانشگاهی 21 اختراع دارد

حیدرعلی عیوض زاده کیهان، فناور 70 ساله‌ با 9 کلاس سواد است که امسال در نمایشگاه رینوتکس تبریز حضور یافته و به ارائه اختراعات خود پرداخته است.

وی در گفت‌وگو با روابط عمومی رینوتکس 2023 گفت: تعداد 21 اختراع ثبت شده از اداره ثبت اختراعات دارم و همه آن‌ها نیز در رابطه با آب است. تنها یک مورد در رابطه با آبخوان داری سنتی بوده که الان هم در مرحله اجرا و کار است.

وی افزود: چهار اختراعم را برای این نمایشگاه آورده‌ام که اولین مورد «حوضچه آبگیری پمب شناور» به عنوان یک رابط قابل تنظیم است. نمونه‌هایی از این دستگاه در بازار وجود دارد ولی قابل تنظیم نیستند و قدرت آب بندی آن‌ها پایین است ولی دستگاه من تا 20 درجه می‌تواند آب بندی کند.

عیوض زاده با اشاره به دستگاه دیگر اختراعی خود، گفت: دستگاه دومم «ژوئن ژیبو تمام استیل و بلند» است. نمونه این دستگاه نیز در بازار وجود دارد اما ارتفاع آن حداکثر به 30 سانتی متر می‌رسد و بلندتر از آن نمی‌توانند تولید کنند اما ارتفاع محصول من، نیم متر است و حتی همین دستگاه را به طول یک متر هم تولید کرده‌ام.

وی با اشاره به محصول دیگر خود تحت عنوان «دوش کاهنده مصرف آب»، اظهار کرد: این سردوش در حمام نصب شده و بنا به تایید اداره آب، 50 درصد کاهش مصرف آب دارد.

وی ادامه داد: محصول دیگرم مربوط به دستگاه کلرزن بدون لاستیک دیافراگم و دنده حلزونی است. معمولا دستگاه‌های کلرزن بعد از پنج یا شش ماه کاری نمی‌کنند زیرا این دو مورد(لاستیک دیافراگم و دنده حلزونی) از بین می‌روند ولی دستگاه اختراعی من، دنده حلزونی و لاستیک دیافراگم ندارد و فقط یک قطعه مهم دارد که اگر خراب شود، هزینه تعویض آن فقط 50 هزار تومان است.