دهمین جشنواره رینوتکس 2022 در آستانه برگزاری/ از جوایز تا نحوه داوری طرح ها

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲؛ جشنواره ربع رشیدی رویدادی است که در آن طرح های فناوران حاضر در نمایشگاه که علاقه مندی خود را به حضور در این بخش طبق ضوابط و شرایط مربوطه اعلام می کنند، بصورت کاملا تخصصی مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می گیرند.

در این رویداد مهم اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، متخصصین و صاحب نظران طی فرآیندی 3 مرحله ای و در دو سطح تخصصی ( فنی ) و تجاری سازی ( اقتصادی ) طرح ها را مورد ارزیابی قرار می دهند.

 طبق سیاست های دبیرخانه نمایشگاه مبنی بر امانت داری و شفافیت در فعالیت ها 2 مرحله از 3 مرحله ارزیابی جشنواره بصورت کاملا الکترونیکی و از طریق سامانه با قابلیت رصد کامل کلیه فعالیت های داوران انجام می شود و نتایج بصورت محرمانه توسط کمیته ارزیابی و داوری نگهداری گام به گام تا انتخاب طرح های برگزیده اقدامات لازم انجام می گردد. همچنین برای اولین بار در طول تاریخ برگزرای نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، جشنواره ای مردمی تحت عنوان " برگزیدگان نظرسنجی مردمی " برگزار می گردد.

فرآیند و نحوه ارزیابی و داوری طرح های جشنواره رینوتکس

به منظور شناسایی و معرفی طرح های برتر نمایشگاه و جشنواره رینوتکس، ارزیابی و داوری طرح ها در یک فرآیند سه مرحله ای از زمان اتمام مهلت تعیین شده برای ثبت نام طرح ها با مشارکت گروه های داوری از دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی ، پارک علم و فناوری و مراکز رشد و سایر نهادها به شرح ذیل آغاز می شود و با توجه به رویکرد این نمایشگاه و جشنواره از ویژگی های اساسی و مهم ارزیابی اهمیت دادن به مولفه اقتصادی در کنار فنی بودن طرح ها و مدیریت اجرایی آن ها می باشد. 

1) مرحله اول ارزیابی : مرحله نخست این فرآیند، غربالگری طرح ها با تکیه بر اطلاعات خود اظهاری ثبت نام کنندگان در جشنواره رینوتکس میباشد در این مرحله، اسناد و مدارک و خود اظهاری طرح ها بصورت اجمالی بررسی و با زون تخصصی انتخاب شده توسط ثبت نام کننده مطابقت داده میشود.

2) مرحله دوم ارزیابی : پس از اتمام غربالگری با هدف امکان فرصت بررسی دقیق تر، تک تک عناوین طرح ها به همراه اطلاعات فنی ارائه شده صاحبان طرح، بدون ذکر اسامی صاحبان طرح ها، توسط حداقل 5 متخصص در هر حوزه تخصصی (3 داور فنی و 2 داور تجاری سازی) مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد بطوریکه هر یک از زون های تخصصی دارای چند متخصص در آن حوزه بوده و اطلاعات طرح مربوطه بصورت تصادفی و اتوماتیک به سه داور فنی و دو داور در زمینه اقتصادی و تجاری سازی از طریق سیستم همان سامانه بصورت آنلاین ارسال شده و در کارتابل داور مربوطه جهت ارزیابی درچهارچوب فرمت تعیین شده نمایش داده می شود. 

3) مرحله سوم ارزیابی : 50 الی 60 درصد از کل طرح هایی که بیشترین امتیازات را در مرحله دوم کسب نموده و حائز اولویت برای بررسی بیشتر هستند جهت داوری حضوری دعوت می شوند. در این مرحله هر یک از زون های تخصصی ( 3 داور در زمینه اقتصادی و تجاری سازی و 2 داور فنی ) ارزیابی طرح ها را بصورت حضوری انجام می دهند. هر یک از فناوران منتخب به مدت 15 الی 20 دقیقه فرصت ارائه و دفاع از طرح خود را دارند و در نهایت امتیازات مکتسبه در مرحله قبل با امتیازات این مرحله طبق الگوریتم مشخص جمع بندی شده و سه طرح برتر جشنواره در مراسم اختتامیه معرفی می شوند. 

 

موارد مهم :

* طبق هماهنگی های انجام شده با برنامه تلویزیونی" مسابقه میدون" 5 فناور برتر نمایشگاه که دارای محصول تجاری سازی شده باشند بصورت مستقیم در این برنامه ملی شرکت داده خواهند شد. 

** با توجه به اتمام این فصل از ضبط برنامه میدون این تعهد در صورت وجود ضبط فصل های آتی امکان پذیر خواهد بود.

 

تبصره :

* لازم به ذکر است که طبق مصوبه ستاد اجرایی، طرح های ارائه شده توسط مراکز تحقیقاتی و سازمان های دولتی و یا وابسته به دولت و طرح های برتر دوره های قبل جشنواره توسط هیأت داوران ، ارزیابی و در صورت کسب نمره بالا صرفا مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و جوایزی به عنوان طرح برتر به آنها تعلق نخواهد گرفت و جزو طرح های برتر سال جاری انتخاب نخواهند شد. 

جشنواره مردمی بنام " برگزیدگان نظر سنجی مردمی "

جشنواره مردمی بصورت مستقل از فرآیند اصلی داوری رینوتکس بوده و برای اولین بار در طول تاریخ برگزاری این نمایشگاه با هدف تجلیل از حضور علاقه مندان در نمایشگاه و ایجاد شور و شوق در بین فناوران می باشد. 

 

فرآیند اجرایی :

در این بخش برای هر یک از طرح های ثبت نام شده در جشنواره یک کد یکتا در سامانه اختصاص می یابد، فناور نام محصول و کد شناسایی طرح را در پوستر پیش فرضی که توسط دبیرخانه نمایشگاه طراحی شده است را از وب سایت رینوتکس دانلود کرده و بعد از تکمیل آن اقدام به چاپ و نصب پوستر در غرفه می نماید. افرادی که محصول فناورانه را پسندیده و قصد حمایت از فناور را دارند می بایست اقدام به فعال سازی شماره تلفن همراه خود و دریافت لینک مخصوص اقدام کنند.

 

موارد مهم :

* همچنین به 20 نفر از شرکت کنندگان جشنواره مردمی که حداقل از دو طرح حمایت کرده باشند به قید قرعه کشی به هرکدام کارت هدیه 000/000/5 ریالی اعطا خواهد شد. 

** نظر سنجی مردمی چهار روز اول نمایشگاه از دوم تا پنجم آبان ماه بوده و در نهایت سه طرحی که بیشترین آرای مردمی را در نظر سنجی کسب کرده باشند در مراسم اختتامیه معرفی می شوند .

تبصره : 

* لازم به ذکر است افرادی که صرفا به یک طرح رای داده باشند در قرعه کشی مذکور شرکت داده نشده اما رای آن ها در میزان آرای طرح ها اعمال خواهد گردید.