رینوتکس را باید با چنگ و‌ دندان حفظ کنیم

عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: ۱۰ سال است در نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس حضور دارم و این نمایشگاه اغلب با افت و‌خیز های سینوسی  مواجه بوده‌است.

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس2022، ساسان امانی، افزود: به نظر می‌رسد شرایط مالی گاها باعث شده است زرق و‌برق نمایشگاه تغییر و یا افت پیدا کند ولی اینکه مسئولین می‌خواهند این‌نمایشگاه را با چنگ و دندان نگه دارند نیز برای استان، دانشگاهیان و مردم خیلی موثر خواهد بود.

وی ابراز کرد: در هر دوره از نمایشگاه رینوتکس ضعف‌هایی وجود دارد و‌لی نمی‌توان ‌آن‌مشکلات‌ را یک شبه حل و ‌رفع کرد اما این نمایشگاه را باید به‌عنوان یک شجره طیبه حفظ کرد چرا که تنها محل اتصال فناورانه با مسئولین و مردم همان رینوتکس است.

این دکترای هوا فضا با بیان اینکه کار و فعالیت ما اصولا بر اساس نیازمحور است، اظهار کرد:  پهبادهای کوچک‌به دلیل کم بودن بردهای پروازیشان، در بازه زمان کمتری پرواز می‌کنند‌ لذا در این راستا برما تکلیف شد تا وارد این حوزه شده ‌و در موضوعاتی چون حفاظت از محیط زیست و آتش سوزی مراتع جنگلی و پایش منطقه ارسباران پهبادهایی با بردهای زیادتری تولید کنیم. 
 
دکترای هوافضا در ادامه به مقاومت هوایی این هواپیما اشاره کرد و گفت: این‌ پهباد توانایی جابجایی ۲۵ کیلوگرم تجهیزات، دوربین های پیشرفته سه بعدی و‌ راداری را در طول مدت بیش از سه ساعت دارد.

امانی سوخت این‌هواپیما به دلیل سهولت در امر سوخت گیری را بنزینی ابراز کرد و گفت؛ 
تعمیرات این هواپیما بسیار راحت است و برای هر قطعه قالب تعمیر داریم و‌می تواند با نیروهای بومی نیز پرواز را انجام دهد.

عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ، گفت: هزینه ساخت محصول نزدیک ۵۰ هزار دلار است. در این پروژه چون تامین مالی به موقع انجام نگرفته بود، زمان اتمام پروژه نیز زمان‌بر بوده است در غیراینصورت ما می توانیم هر دوماه یک‌‌بار هواپیما تحویل دهیم. 

وی به برد پروازی این هواپیما خاطرنشان کرد و گفت: به دلایل نظامی و‌ امنیتی که نمی‌توان بیش از ۱۰۰ کیلومتر پرواز کرد، لذا برد این هواپیما به گونه ای تعبیه شده است که می‌تواند به شعاع ۸۰ کیلومتر پرواز کند ولی به دلیل دارا بودن توان فنی، علمی و قطعه ای این هواپیما قابلیت این را دارد که تا شعاع ۲۵۰ کیلومتر نیز پرواز کند.

امانی در پایان افزود: موتور این هواپیما به دلیل ابعاد زیاد، ساخت چک است ولی باتوجه به اینکه شهر تبریز به یک‌شهر موتورساز معروف است، با کوچک‌کردن ابعاد هواپیما می توان از موتورهای ساخت داخل نیز استفاده کرد.