اسپری ترمیم زخم برپایه هیدوژل های نانو کامپوزیتی

دانشیار گروه شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان گفت: مزیت اسپری نانو کامپوزیتی در مقایسه با زخم پوش های رایج بستر، دیابتی و... این است که بصورت اسپری استفاده می‌شود و علاوه بر آن محلول پلیمری داریم در کنار محلول پیوند دهنده پلیمر که بر روی زخم اسپری می‌شوند فیلم و یک لایه روی زخم را فراهم می کنند.

"به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس2022، فهیمه فرشی" دکتری تخصصی شیمی کاربردی و دانشیار گروه شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکی از اساتید حاضر در دهمین نمایشگاه رینوتکس تبریز 2022 بود که به همراه دانشجویان خود تازه ترین ایده ها را به نمایش گذاشته بودند. 
ایده اسپری های ترمیم زخم برپایه هیدوژل های نانو کامپوزیتی توسط فهیمه فرشی و دانشجو "مینا محمدزاده" مطرح شده بود. 
فرشی با اشاره به حضور سالانه در نمایشگاه رینوتکس گفت: هاز سال 98 تاکنون هر سال در نمایشگاه رینوتکس شرکت کرده و در سال 98 رتبه یک زون نانو را کسب کرده ایم. 
وی ادامه داد: به همراه دانشجویم خانم مینا محمدزاده فارغ التحصیل ارشد شیمی کاربردی در راستای تهیه زخم پوش هایی که بر پایه اسپری تهیه می شوند تحقیقات را اغاز کردیم. 
وی افزود: این ایده بر پایه پلیمر های زیست محیطی سازگار و دارای افزودنی های نانو برای بهبود خواص زخم می باشد. 
فرشی تاکید کرد: مزیت اسپری نانو کامپوزیتی در مقایسه با زخم پوش های رایج بستر، دیابتی و... این است که بصورت اسپری استفاده می‌شود و علاوه بر آن محلول پلیمری داریم در کنار محلول پیوند دهنده پلیمر که بر روی زخم اسپری می‌شوند فیلم و یک لایه روی زخم را فراهم می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این کار بر روی موش های آزمایشگاهی امتحان شده است و در مقایسه با زخم پوش های تجاری بهبود زخم در زمان کمتر، بدون عفونت و بدون اسکار و خواص آنتی باکتریال حین ترمیم زخم، عفونت ثانویه ای ایجاد نمی‌کند.
فرشی ادامه داد: می‌خواهیم شروع کارمان را از مرکز دانش بنیان دانشگاه انجام دهیم. 
وی تصریح کرد: این محصول نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و در مقایسه با قیمت زخم پوش های موجود از نصف به کمتر است. 
استاد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در پایان با اشاره به مشکلاتی که دارند، گفت: مشکلمان تامین سرمایه است و برای آن نیازمند چندین بستر حمایتی؛ معاونت غذا و دارو، همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای اخذ مجوزات لازم و انجام کار های تجاری سازی هستیم.