فستیوال دانش آموزی رینوفست، فرصتی مناسب برای کشف استعداد دانش آموزان

برگزاری فستیوال دانش‌آموزی، شناخت استعدادهای بالقوه، ایجاد فرصت، انگیزه و اعتمادبه‌نفس را در دانش‌آموزان فراهم می‌سازد. کشف و به‌کارگیری سرمایه‌های علمی و تقویت آن از بهترین راه‌های رشد و ارتقای رفاه یک ملت است؛ بر این اساس، اولین فستیوال دانش‌آموزی رینوفست در حوزه‌های تخصصی هوش مصنوعی، رباتیک و هوافضا در سطح دانش‌آموزی در تبریز هم‌زمان با نمایشگاه رینوتکس برگزار می‌شود. در پی اعلام برگزاری این فستیوال جلسه‌ای در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شد که اصلی‌ترین مباحث آن در این نوشته منتشر می‌گردد.  

شورای سیاست‌گذاری فستیوال دانش‌آموزی رینوفست

جلسه فستیوال دانش‌آموزی با حضور مسئولان ذیل برگزار شد:

  • مشاور تام‌الاختیار استاندار در حوزه نوآوری، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان
  • فرماندار شهرستان اسکو
  • مدیرعامل سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز
  • معاون آموزشی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان
  • رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی
  • مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی
  • معاون پژوهشی مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان
  • رئیس بنیاد ملی نخبگان استان آذربایجان شرقی
  • رئیس پارک علم و فناوری استان
  • رئیس پژوهشکده رانشگر فضایی تبریز
  • رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی استان

مباحث اصلی این جلسه پیرامون موضوعاتی چون: بررسی فرآیند و ساختار برگزاری فستیوال، تشکیل شورای سیاست‌گذاری رینوفست، امضای تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه بین سازمان ربع رشیدی، دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل آموزش‌وپرورش استان بود.  

مدیریت ایده، رکن اصلی فستیوال دانش‌آموزی

فستیوال دانش‌آموزی رینوفست برای نخستین بار با رویکرد حمایتی در توانمندسازی ایده‌های دانش‌آموزی برگزار خواهد شد. توانمندسازی ایده‌ها رکن اساسی پیشرفت شرکت‌های بزرگ فن‌آوری و دانش‌بنیان است؛ بدین ترتیب فستیوال دانش‌آموزی ظرفیت مهم استانی برای ارزش‌دهی به ایده‌ها است تا این ایده‌ها در کنار رینوتکس مطرح شوند. بر این اساس مسئولان استان در حمایت از این رویداد، اقدام به فعال‌سازی بیش‌ازپیش ظرفیت‌های استانی نموده‌اند. انتظار می‌رود که این رویداد به‌مرورزمان طرح کسب‌وکار خود را تکمیل نموده و پس از رشد و برند سازی با حضور کارگزاران بخش خصوصی تأمین مالی شود.  

فرآیند و ساختار برگزاری فستیوال دانش‌آموزی

این فستیوال به‌صورت هم‌زمان با نمایشگاه رینوتکس برگزار خواهد شد. فستیوال دانش‌آموزی رینوفست به پیشنهاد مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار در حوزه نوآوری، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان استاندار بوده و سازمان ربع رشیدی و اداره کل آموزش‌وپرورش و دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی حامیان اصلی این رویداد خواهند بود. حوزه‌های تخصصی برگزاری فستیوال در زمینه‌های هوش مصنوعی، رباتیک و هوافضا طبقه‌بندی‌شده است. بخش‌هایی که در آن برگزار خواهد شد شامل موارد زیر است:

  • مسابقات
  • سمینارهای آموزشی
  • جلسات تبادل اطلاعات (شبکه‌سازی)
  • نمایشگاه دستاوردهای فن‌آوری دانش آموزان

 

اهداف برگزاری فستیوال دانش‌آموزی

برگزاری رینوفست به‌عنوان یک جشنواره دانش‌آموزی هم‌زمان با نمایشگاه رینوتکس دارای اهدافی است که در زیر به شرح آن‌ها پرداخته می‌شود:

  1. توسعه و آگاهی عمومی دانش آموزان در زمینه‌های فن‌آوری نو و پیشرفته.
  2. آشنایی دانش آموزان با فن‌آوری‌های روز.
  3. شناسایی استعدادها و نوآوری‌های دانش آموزان در زمینه‌های فن‌آوری.
  4. آشنایی دانش آموزان با رباتیک و هوش مصنوعی، جهت ارتقای فن‌آوری‌های روز.
  5. آشنایی دانش آموزان با فن‌آوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته و اهمیت آن در کشور.
  6. توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش، تلفیق دانش علمی و مهارت‌های عملی و کاربردی دانش آموزان و ارتقای نوآوری آنان.

باوجوداینکه هدف‌گذاری این رویداد در سطح ملی تعیین‌شده، اما اولین دوره این جشنواره در سطح استانی برگزار می‌گردد تا مقدمات اطلاع‌رسانی و برند سازی برای این رویداد فراهم شود. جامعه هدف فستیوال، در سطح استان به شرح ذیل است:

  • دانش آموزان تحت نظارت آموزش‌وپرورش و مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی
  • هنرآموزان و کارآموزان اداره کل فنی و حرفه‌ای

 

نقش‌آفرینان فستیوال رینوفست

طی جلسه‌ برگزارشده در استانداری استان آذربایجان شرقی، تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه نیز بین سازمان ربع رشیدی، دانشگاه آزاد اسلامی استان و اداره کل آموزش‌وپرورش استان آذربایجان شرقی امضاء شد. در این تفاهم‌نامه سازمان ربع رشیدی باتجربه‌ی ده‌ساله، به‌عنوان راهبر رینوفست تعیین گردید که از طریق شبکه‌ی ارتباطات و زیرساخت‌های خود در ارتقای کیفیت فستیوال فعالیت خواهد نمود. با توجه به شناخته شدن رینوتکس به‌عنوان فرصتی برای شکوفایی رویدادهای کاربردی در سطح ملی، سازمان ربع رشیدی در جایگاه بازوی اجرایی از این نوع رویدادها استقبال نموده است. از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز از تمام ظرفیت‌های خود در برگزاری رویداد استفاده خواهد نمود. در این راستا دانشگاه آزاد به‌عنوان مجری رینوفست در چارچوب شورای سیاست‌گذاری و در حیطه برنامه‌ریزی و اجرا فعالیت می‌نماید. طرف دیگر این تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش است که برای تقویت مهارت‌های دانش آموزان و اطلاع‌رسانی جامع فستیوال تلاش می‌نماید. آموزش‌وپرورش با دعوت از نهادهای حامی و باتجربه در حوزه‌های برگزاری فستیوال، برای حمایت از رینوفست نقش‌آفرینی می‌نماید.  

رینوفست فضایی برای عرضه‌ی تفکر و اندیشه‌

کشف استعداد و قرارگیری نبوغ دانش آموزان در مسیر صحیح باعث شکوفایی، رشد و اعتمادبه‌نفس در ایشان است. همین امر به دانش آموزان کمک می‌کند تا دست به فن‌آوری زده و باعث ارتقای بنیه‌ی علمی جامعه شوند. بدین ترتیب فستیوال دانش‌آموزی رینوفست فضایی مناسب برای عرضه‌ی تفکر و اندیشه‌ی کودکان و نوجوانان و در پی آن ارتقای جامعه ن است. پرواضح است که ثمره‌ی آماده‌سازی بستر مناسب برای دانش آموزان در بلندمدت، کشوری توسعه‌یافته خواهد بود. برگزاری اولین فستیوال دانش‌آموزی رینوتکس در تبریز در زمینه‌های رباتیک، هوش مصنوعی و هوافضا، گامی بسیار مهم در زمینه تبدیل‌شدن ایران به کشوری توسعه‌یافته است. ازجمله اهداف اصلی در این رابطه یافتن و پرورش نبوغ کودکان و نوجوانان و هدایت آنان است. از سوی دیگر رینوفست فرصتی برای نمایش استعدادهای دانش آموزان نیز به شما می‌آید. دانش آموزان حائز شرایط می‌توانند در زمان مقرر در این فستیوال ثبت‌نام نمایند.