رینوتکس، بسترساز ارتباط واقعی بخش صنعت با فناوران است

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به روز شدن صنایع و تقویت ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه، رویکرد وزارت صمت است که در رویداد رینوتکس هم دنبال می‌شود‌.

امیرحسین اسدی در جلسه پیش‌رویداد ریورس‌پیچ از سلسله‌رویدادهای یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس 2023)، با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط واقعی صنعت و فناوران، اظهار کرد: در حال حاضر 19000 فناور و شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند، اما سهم آنها از تولید ناخالص ملی تنها یک درصد است که این ناشی از ارتباط ناچیز بخش صنعت و فناوری است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری‌های کلان برای سهم 30 درصدی بخش دانش‌بنیان در اقتصاد کشور است، گفت: در رینوتکس 2023 سعی خواهیم کرد نیازهای صنایع را بررسی کرده و ارتباط آنان با فناوران را فراهم کنیم و حمایت‌های مالیاتی و دیگر حمایت‌ها از سوی وزارت صمت صورت می‌گیرد.

اسدی با تاکید بر اهمیت استفاده از مدیریت هوشمند در دستگاه‌های اجرایی و واحدهای صنعتی بخش دولتی و خصوصی، تصریح کرد: همه مشکلات بخش صنعت را از نظر عملکرد بخش‌های دولتی و قوانین و مقررات قبول داریم، اما مشکل بزرگ این بخش، مدیریت ضعیف، بهره‌وری پایین و عدم استفاده از فناوری‌های روز دنیاست.

وی اظهار داشت: در دو سال اخیر مصوبات زیادی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه داشته ایم اما عملی نشده و امروز از صنایع می‌خواهیم تا علل این موضوع را بررسی و بیان کنند.

اسدی تصریح کرد: رینوتکس یازدهم متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود و رویکردی کاربردی خواهیم داشت که بر اساس قانون هفتم توسعه بوده و حتی بیمه فناوری مورد نظر است تا ریسک استفاده از فناوران توسط بخش صنعت به حداقل برسد.

وی، آشتی با فناوران را یک نیاز برای صنعت کشور دانست و عنوان کرد: عدم اعتقاد  به فناوری موجب کاهش بهره وری و افت کیفیت محصولات تولیدی در کشور شده و امسال قصد داریم  در تبریز حلقه جدیدی میان صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم.

مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در ارتباط تصویری با این جلسه با اشاره به رویکرد حمایتی از فناوران، گفت: این صندوق ۷۸ خدمت را به فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند که با قانون جهش تولید منطبق بوده و ظرفیت‌های زیادی برای حمایت از شرکت‌های نوآور دارد‌

وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت بزرگی  وارد بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شده و سهام آن را بخرد از حمایت‌های مالیاتی موثری برخوردار می‌شود و استانداری‌ها نیز می‌توانند در زمینه افزایش سرمایه صندوق نوآوری استانی همکاری موثری داشته باشند و توصیه می‌کنیم که صنایع به این ظرفیت‌ها توجه کنند.

رئیس ستاد اجرایی یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی نیز در این جلسه با اشاره به تغییر رویکرد اساسی رینوتکس نسبت به دوره‌های قبل، گفت: رینوتکس امسال با حمایت‌های گسترده ملی و با رویکرد کاربردی برگزار خواهد بود.

رضا کریملو گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی رینوتکس یازدهم، برگزاری رویدادهای مساله‌محور است و بخش خصوصی در برگزاری این نمایشگاه مشارکت فعال دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه نوآوری پس از فرایندی طولانی در تبریز مستقر شده گفت: این کارخانه ماهیتی متفاوت داشته و ارتباط فناور با صنعت در آن تقویت می‌شود.

مدیران تعدادی از صنایع بزرگ استان نیز در این جلسه دیدگاه‌های خود را درخصوص نقش نوآوری و فناوری در ارتقای بخش صنعت و نحوه تامین نیازهای فناورانه صنایع در رویداد رینوتکس بیان کردند.