نمایشگاه ربع رشیدی نقش بسیار مهمی در احیای جایگاه علمی تبریز دارد

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: نمایشگاه ربع رشیدی نقش بسیار مهمی در احیای نقش تاریخی تبریز در زمینه علوم و دانش دارد.

علی‌اصغر فاتحی‌فر در گفتگو با کمیته اطلاع‌رسانی و رسانه رینوتکس 2023، برگزاری این رویداد را اقدامی ابتکاری  در راستای احیای جایگاه تاریخی تبریز در حوزه دانش و فناوری دانست و گفت: این نمایشگاه در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان فرصتی برای دیده شدن و ارائه دستاوردهای خود می طلبند این نمایشگاه فرصت کم نظیری در اختیار این شرکت ها قرار می دهد.

فاتحی‌فر از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همچنین گزارشی از خدمات و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه دانش‌بنیان ارائه کرد و گفت: در حوزه انرژی‌های نو فعالیت‌های زیادی در طراحی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی توسط مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر جهاد دانشگاهی انجام شده و در نقاط مختلف کشور اقدام به پروژه‌یابی و اجرای نیروگاه‌هایی با توان‌های مختلف شده است که سامانه قابل حمل خورشیدی (نورا 1) محصول خاص این مرکز است.

وی افزود: در حوزه هوش مصنوعی نیز فعالیت‌های دانش‌بنیان آغاز شده و کارگروه هوش مصنوعی جهاد دانشگاهی استان، سامانه‌های تشخیص، کلاس بندی و ردیابی مبتنی بر هوش مصنوعی را در محورهای کنترل ترافیک،  پلیسی و جنایی و امنیت و ایمنی بخش خصوصی، طراحی و اجرا کرده است.

فاتحی‌فر ادامه داد: در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی نیز فعالیت‌های دانش‌بنیان این مرکز موجب بازگشت امید به بسیاری از خانواده ها شده و در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری بسیار موفق عمل کرده است.

وی افزود: تشکیل و فعالیت تمامی مراکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی در کشورمان به برکت فعالیت‌های علمی دکتر آشتیانی و همکاران وی است که پایه آن را در کشور بنا نهاده و امروز همچنان جهادگران در مسیر توسعه آن حرکت می‌کنند و به تحقیقات موثری نیز در حوزه درمان ناباروری و سایر حوزه‌های پزشکی دست می‌یابند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی همچنین گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی نیز در گروه‌های پژوهشی مختلف در زمینه علوم انسانی در حال انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان بوده و به عنوان اتاق فکر سازمان‌های دولتی در زمینه مدیریت و علوم انسانی عمل می‌کند.