طراحی نرم افزاری برای سنجش مصرف انرژی ساختمان‌ها بر مبنای هوش مصنوعی

محسن مختاری، دانشجوی دکترای معماری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در گفت‌وگو با روابط عمومی رینوتکس 2023 در خصوص شرکت فناور خود که در نمایشگاه رینوتکس حضور دارد، اظهار کرد: هسته فناور انرژی تبریز مستقر در دانشگاه هنر اسلامی تبریز است و امروز طرح ارائه شده ما در نمایشگاه، یک نرم افزار بر مبنای هوش مصنوعی است.

وی افزود: این نرم افزار برای پیش بینی مصرف انرژی ساختمان‌های احداث شده، در حال احداث و طراحی شده است که بر اساس آن، کاربر می‌تواند با دادن یکسری پارامترها و مشخصات اصلی پلان مثل مساحت پنجره، نوع جداره و ...، مصرف انرژی را همان لحظه و بدون هزینه اضافه و بدون آزمون و خطاهای نرم افزار دیگر به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: هدف محصول ما سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها برای اجرای قوانین ساخت است. ما مبحث 19 را در بحث ساختمان داریم ولی چون نرم افزاری برای اعتبارسنجی مصرف انرژی وجود ندارد، این قانون رعایت نمی‌شود و بخش عظیم تولید انرژی کشور نیز از این طریق در حال از بین رفتن است.

مختاری گفت: حدود 40 درصد انرژی در بخش ساختمان‌های کشور به هدر می‌رود ولی اگر بتوانیم با این نرم افزارها، نقشه‌های ساختمانی را بهینه کرده و نقشه‌هایی اجرا کنیم که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد، هم زمینه توسعه بهتر در کشور فراهم می‌شود و هم می‌توانیم تجربیات خود را در جامعه جهانی ارائه کنیم.