بومی سازی دستگاه توزیع داروی انحصار کمپانی‌های آمریکایی

دکتر معصومه اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با روابط عمومی رینوتکس 2023 گفت: یک دستگاه بیمارستانی را برای ارائه در نمایشگاه رینوتکس آورده‌ام و می‌خواهم آن را تجاری سازی کنم.

وی افزود: این دستگاه به عنوان دستگاه توزیع دارو بوده که نمونه اولیه آن ساخته شده و الان در بیمارستان فرقانی قم مستقر است. آزمایش‌های اولیه آن انجام شده و با گرند پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت ساخته شده است زیرا یک دستگاه بسیار استراتژیک است.

وی ادامه داد: کاری که این دستگاه می‌کند، هدایت مدیریت مصرف دارو در بیمارستان است به طوری که هیچ دارویی هدر نمی‌رود و جلوی خطاهای دارویی را می‌گیرد.

اکبری گفت: بیماران به خاطر برخی مشکلات در توزیع دارو، هزینه‌های بیشتری موقع ترخیص پرداخت می‌کنند که این دستگاه جلوی این افزایش هزینه را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که از هدررفت دارویی در بیمارستان با کمک این دستگاه جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: کاری می‌کنیم که حتی یک عدد قرص کم یا زیاد نشود و دقیقا همان مقدار مصرف شده و بیمار مرخص شده نیز فقط هزینه داروی مصرف شده را پرداخت می‌کند.

وی گفت: این دستگاه الگوگرفته از یک دستگاه انحصار کمپانی‌های آمریکایی است که به کسی اجازه کپی رایت نمی‌دهند اما ما توانستیم آن را بومی سازی کنیم و الان در مرحله بهره برداری است و برای تجاری سازی آن در این نمایشگاه شرکت کرده‌ام.