ربات متحرک هدایت شونده خودکار صنعتی با تکنولوژی چرخش کاملا بومی

مرتضی عباسزاده، رئیس مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری‌های نرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با روابط عمومی رینوتکس 2023 گفت: در نمایشگاه رینوتکس امسال تعداد هفت محصول را توانستیم با خود بیاوریم که شامل ربات پرنده (اگزاکوپتر) می‌شود که ماموریت‌های خاصی انجام می‌دهد.

وی افزود: ربات بازو نیز دیگر دستگاه ارائه شده ما است که در صنایع، کاربرد زیادی دارد و محصول ربات جاروبرقی نیز در خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: بهترین محصولی که توانستیم امسال به نمایشگاه برسانیم، ربات «AGV» خودکار (متحرک هدایت شونده خودکار صنعتی ) است که موضوع قرارداد با شرکت تراکتورسازی بوده و قرار شده تا خط مونتاژ تراکتورسازی تبریز را رباتیکی کنیم.

عباسزاده افزود: این ربات دو تن وزن داشته و می‌تواند تراکتور ۸ تنی را با خود به صورت هوشمند در خط مونتاژ جا به جا کند. این ربات شامل ۳۰ دستگاه ربات می‌شود که به صورت شبکه‌ای با هم کار می‌کنند و صفر تا ۱۰۰ آن در مرکز تحقیقات بومی سازی شده است.

وی گفت: این محصول تجاری سازی شده و سایر محصولات نیز پروسه تجاری سازی خود را طی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مزیت این دستگاه این است که تکنولوژی چرخش آن کاملا ساخت خودمان است. قبل از این، تمامی تکنولوژی چرخش را از چین، ایتالیا یا آلمان می‌خریدیم و نرم افزار استفاده شده آن شامل هوش مصنوعی، شبکه و کنترل از راه دور نیز کاملا ساخت بچه‌های خودمان است.