رینوتکس، شناسنامه علمی و فناوری شمالغرب کشور است

یوسف داداش زاده، دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان منطقه آزاد ارس و نماینده مدیرعامل در زیست بوم دانش بنیان ارس در گفت‌وگو با روابط عمومی رینوتکس 2023 گفت: نمایشگاه رینوتکس، شناسنامه علمی و فناوری استان آذربایجان شرقی و حتی شمالغرب کشور است و هر ساله بر خود تکلیف می‌دانیم که در این نمایشگاه شرکت کنیم.

وی با بیان این‌که به عنوان سازمان حاکمیتی در منطقه آزاد ارس نیز یکی از نقش‌هایمان، الگو سازی فعالیت‌ها برای سرزمین اصلی است، افزود: در این راستا از اواخر سال ۹۴ به حوزه دانش بنیان ورود کردیم و مشوق‌های مکمل، مشوق دانش بنیان و فناوری در سرزمین اصلی طراحی شده و در کنار مزیت‌های منطقه آزاد ارس قرار گرفته است. همگی این موارد در یک جا به عنوان یک پتانسیل قابل توجه برای افزایش قدرت رقابت شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق تعریف شده است.

وی گفت: برای الگوسازی نیز بحث زیست بوم دانش بنیان در دستورکار قرار گرفته و به خصوص در دو سال گذشته که مقام معظم رهبری تاکید بسیار ویژه‌ای در نامگذاری سال و بیانیه گام دوم به بحث دانش بنیان داشته‌اند، دستور تشکیل زیست بوم دانش بنیان در دستورکار ارس قرار گرفت.

داداش زاده افزود: مرکز نوآوری، مرکز رشد، صندوق پژوهش و فناوری، خانه خلاق که آخرین گام‌های تشکیل آن برداشته می‌شود، دو محل برای راه اندازی کارخانه نوآوری و شتاب دهنده تخصصی در حوزه کشاورزی و صنایع خلاق در ارس فعال هستند.

وی اظهار کرد: پردیس دانشگاه‌های مادر استان نیز در ارس هستند و ارس به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد و قطب کشاورزی مدرن، منطقه آزادی که در حوزه گردشگری قابلیت بسیار قابل توجهی دارد، می‌تواند حامی شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور باشد و هم به عنوان بازوی بسیار خوب برای رفع نیازهای فناورانه نقش آفرینی می‌کند.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم به عنوان دروازه‌ای برای صادرات محصولات دانش بنیان فناور و خلاق باشیم.

دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان منطقه آزاد ارس و نماینده مدیرعامل در زیست بوم دانش بنیان ارس اظهار کرد: هاب صادرات محصولات دانش بنیان با همراهی پارک علم و فناوری استان و معاونت علمی ریاست جمهوری، وارد فاز ابتدایی طراحی در ۵۰ هکتار در ارس شده و تصور می‌کنیم که در دو سال آینده، این هاب راه اندازی شده و خدمت رسان تمامی شرکت‌های دانش بنیان و فناور کشور با رویکرد صادراتی خواهیم بود.