رینوتکس تبریز فرصت کم نظیری برای نمایش دستاوردهای فناوران و شرکت‌های دانش بنیان

علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در گفتگو با روابط عمومی رینوتکس 2023 در خصوص خدمات جهاددانشگاهی در حوزه دانش بنیان، گفت: در حوزه تحقیقات و دانش بنیان در حوزه انرژی‌های نو، فعالیت‌های زیادی در طراحی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی توسط مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر جهاددانشگاهی انجام شده و در نقاط مختلف کشور اقدام به پروژه یابی و اجرای نیروگاه‌هایی با توان‌های مختلف شده است که سامانه قابل حمل خورشیدی (نورا 1) محصول خاص این مرکز است.

وی اظهار کرد: این سامانه با خروجی های متنوع AC و DC برای روشنایی، شارژ بی‌سیم و کاربردهای مختلف بوده و دارای باتری لیتیومی با ظرفیت بالا و قابلیت شارژ در محیط های مختلف از خورشید و از سیستم برق شهری است و در زمینه تصویر برداری و قابلیت تامین انرژی در ابعاد مختلف برای اقامت‌گاه های موقت، چادرهای عشایر و ... کاربرد دارد.

وی ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی نیز فعالیت‌های دانش بنیانی آغاز شده و کارگروه هوش مصنوعی جهاددانشگاهی استان، سامانه‌های تشخیص، کلاس بندی و ردیابی مبتنی بر هوش مصنوعی را در محورهای کنترل ترافیک، پلیسی و جنایی و امنیت و ایمنی بخش خصوصی، طراحی و اجرا کرده است.

فاتحی فر گفت: در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی نیز فعالیت‌های دانش بنیانی در مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی جهاددانشگاهی استان در حال اجرا بوده و داشتن دانش، فناوری و تجهیزات به روز و متخصصان مجرب در این مرکز موجب بازگشت امید به بسیاری از خانواده ها شده و در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری بسیار موفق عمل کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی نیز در گروه‌های پژوهشی مختلف در زمینه علوم انسانی در حال انجام فعالیت‌های دانش بنیان بوده و به عنوان اتاق فکر سازمان‌های دولتی در زمینه مدیریت و علوم انسانی عمل می‌کند، این پژوهشکده با بهره‌گیری از دستاوردهای نوین به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره به جامعه علمی، صنعتی و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی می‌پردازد و موضوع «تدوین الگوهای بومی برنامه ریزی توسعه» را به عنوان محور اصلی فعالیت قرار داده است.

وی در خصوص ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه دانش بنیان، گفت: جهاددانشگاهی با توجه به پشتوانه تاریخی و تحقیقاتی خود در حوزه های درمان ناباروری، سلول های بنیادی، انرژی های تجدید پذیر و هوش مصنوعی ظرفیت های بسیار زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد و برنامه آتی این سازمان حرکت در این مسیر است.

وی در خصوص نقش نمایشگاه رینوتکس نیز اظهار کرد:: زمانی که اروپا در تاریکی و جهل به سر می برد، حدود 700 سال پیش شهر ربع رشیدی در تبریز به عنوان نخستین شهرک دانشگاهی فعالیت می کرد و زبان های مختلف عربی، ترکی، بوقوری، سانسکریت، یونانی و چینی در آن تدریس می شد. در این راستا نمایشگاه ربع رشیدی نقش بسیار مهمی در احیای نقش تاریخی تبریز در زمینه علوم و دانش دارد.

وی افزود: نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی اقدام ابتکاری در راستای احیای جایگاه تاریخی تبریز در حوزه دانش و فناوری و در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری از سال 1384 تا کنون برگزار می‌شود.

فاتحی فر ادامه داد: رینوتکس ۲۰۲۳ امسال نیز در 12 زون تخصصی- کاربردی در بخش‌های ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری‌سازی، فروش محصولات فناورانه و دانش‌بنیان، نیازمندی‌های فناورانه و خدمات تجاری‌سازی برگزار شد.

وی گفت: با توجه به اینکه شرکت ها دانش بنیان فرصتی برای دیده شدن و ارائه دستاوردهای خود می طلبند این نمایشگاه فرصت کم نظیری در اختیار این شرکت ها قرار می دهد لذا بدینوسیله از تمامی شرکت های دانش بینای و مراکز علمی پژوهشی دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه حضور به هم رسانند.