طراح جوان: دستگاه تهویه هوا با قابلیت بازیافت حرارت بومی سازی شد

مهدی فارسی در گفت و گو با کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) توضیح داد: این دستگاه، دستگاه تهویه هوا با قابلیت بازیافت حرارت است که برای مناطق سردسیر بسیار کارآمد خواهد بود.

وی ادامه داد: در مناطق سردسیر برای وارد کردن هوای تازه به ساختمان جهت افزایش کیفیت و اکسیژن هوا مجبورند هوای بسیار سردی را وارد محیط کرده و این کار موجب هدررفت انرژی است که برای گرم کردن محیط صرف می شود.

فارسی با بیان اینکه این دستگاه کارآیی زیادی برای فضاهای مختلف دارد، خاطرنشان کرد: برای تهویه هوای خانه، سوله، باشگاه ورزشی و... از طریق این دستگاه می توانیم قبل از اینکه هوای سرد را وارد محیط کنیم ابتدا از طریق هوای درون ساختمان می توانیم هوای جدید را پیش گرم کرده و نزدیک 60 تا70 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم.

فارسی در شرح نحوه کارکرد این دستگاه، ادامه داد: به عنوان مثال اگر هوای خارج از خانه صفر درجه و هوای داخل خانه 25درجه سانتی گراد باشد می توانیم از طریق این دستگاه هوای ورودی را از صفر به 16درجه افزایش دهیم و سپس وارد محیط داخل بکنیم.

وی با اشاره به اینکه در ساخت این دستگاه سعی شده است تا از قطعات ایرانی استفاده شود، گفت: این دستگاه مبدل حرارتی دارد که پلیمر آن طراحی ماست که هسته اصلی دستگاه را تشکیل می دهد.

فارسی افزود: بدنه دستگاه کاملا ایرانی بوده و تنها بخاطر عمرکاری پایین فیلترهای ایرانی مجبور به استفاده از نوع خارجی آن شدیم که امیدواریم در آینده با افزایش کیفیت محصولات داخلی این دستگاه تماما با استفاده از قطعات ایرانی تولید شود.

این طراح جوان اظهار کرد: طرح این دستگاه در ایران توسط ما ارائه شده است البته این دستگاه در دنیا دستگاهی مرسوم بوده اما متاسفانه استفاده از آن در کشور ما هنوز رواج پیدا نکرده است.