ارتقا سطح کیفی در برگزاری رینوتکس /توجه دانشگاه آزاد به سراهای نوآوری در کنار فعالیت های نوآورانه

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با ارزیابی دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی نسبت به سال‌های قبل اظهار کرد: این نمایشگاه بعد از وقفه‌ای که در دوران کرونا به‌وجود آمد، با استقبال بسیار خوبی از سوی فناوران و استقبال خوبی از سمت متقاضیان فناوری و بازدیدکنندگان مواجه شد.
 
به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس2022،آرش رنجبران افزود: نمایشگاه به حال و هوای سابق بازگشت و سطح کیفی خوبی داشت. بررسی کارشناسی بسیار خوبی روی طرح‌ها انجام شده و در مجموع، نمایشگاه امسال بسیار عالی مدیریت و اجرا شد.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی درباره اینکه زون الکترونیک مختص دانشگاه آزاد اسلامی هست، افزود: ابتکاری که امسال در مدیریت نمایشگاه شده این بود که مسئولیت ۱۱ زون این نمایشگاه برعهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است.
 
تنوع و طرح در نمایشگاه زون‌الکترونیک، فتونیک، لیزر و مخابرات  
 
رنجبران ابراز کرد: مهم‌ترین زون نمایشگاه هم از نظر تعداد، هم از نظر تنوع طرح و هم از نظر تأثیرگذاری، زون‌ الکترونیک، فتونیک، لیزر و مخابرات بوده و مسئولیت این زون چندیدن سال است که با دانشگاه آزاد اسلامی است و چند دوره هم به‌عنوان زون برتر نمایشگاه انتخاب شده است.
 
وی عنوان کرد: امسال هم ۲۰۵ طرح در این زون شرکت کردند که اگر از بخش طرح‌های دانش‌آموزی در واقع صرف‌نظر کنیم، یک سوم طرح‌های نمایشگاه را شامل می‌شود.
 
رئیس زون الکترونیک، فوتونیک و مخابرات نمایشگاه رینوتکس تشریح کرد: این عملکرد خوب دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این زون را نشان می‌دهد که از نظر کیفیت هم طرح‌ها بهتر شدن و به سمت طرح‌های تجاری‌سازی گرایش بیشتری داشتند و این اتفاق مبارکی است، چراکه هدف این نمایشگاه توسعه این موارد است. 

رنجبران در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای آشنایی دانشجویان ورودی جدید با فناوری و نوآوری دارید؟ گفت: یک نکته مهم در بحث مأموریت دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها به نسبت شرایط روز جامعه، یک بازمهندسی در مأموریت خودشان انجام دهند و امروز خانواده‌ها به جای مدرک، خواستار تضمین آینده فرزندشان از دانشگاه هستند و دانشگاهی موفق عمل خواهد کرد و یا مورد اعتماد مردم خواهد بود که توانایی تضمین آینده یا در مسیر تضمین آینده دانشجویان حرکت کند.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: توجه به فعالیت‌های فناورانه هم یکی از ضرورت‌های امروز است. در کنار توجه به فعالیت‌های فناورانه که در مراکز رشد، در سراهای نوآوری و زیرساخت‌های مختلف مبتنی بر فناوری دانشگاه انجام می‌شود.
 
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یک طرح ویژه‌ای ایجاد کرده که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده، طرح پویش است.
 
طرح پویش در رشته‌های صنعتی، کشاورزی و عمرانی
 
رئیس زون الکترونیک، فوتونیک و مخابرات نمایشگاه رینوتکس تشریح کرد: طرح پویش، طرح اشتغال همزمان دانشجو در تحصیل و محیط کار مثل صنعت، کشاورزی، خدمات و ... است، با این مفهوم که ما در برنامه درسی دانشجویان واحد کارآموزی گنجاندیم که دو روز در هفته است.
 
رنجبران خاطرنشان کرد: به ازای این دو روز مقرری هم به‌عنوان کمک هزینه تحصیلی دانشجو به حساب دانشگاه واریز می‌شود که شهریه دانشجو را پوشش می‌دهد.
 
وی مطرح کرد: شرایط به‌گونه‌ای تدبیر شده که دانشجویی که وارد دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود می‌تواند ضمن دریافت کمک هزینه از طریق طرح پویش در صنعت نیز حضور پیدا کرده و امکان اشتغال در این صنعت برایش فراهم شود.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی توضیح داد: در ماه گذشته تعدادی از دانشجویان طرح پویش در طراحی مهندسی سایپا جذب شدند. به اعتقاد من دانشگاه‌ها باید مسیر خود را عوض کرده و مأموریت خود را در مسیر نیازها و خواسته‌های جامعه حرکت کنند. دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده در این مسیر قرار بگیرد.