چگونگی تامین مالی و جذب سرمایه زیر ذره بین «رینووست» / از حلال فاند تا صندوق پژوهش فناوری صنعت ماشین سازی

«رینووست» رویداد جذب سرمایه نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲، در قالب همایشی با عنوان «آشنایی باروش های تامین مالی صنایع بزرگ، SME ها و شرکت های فناور» و محوریت شرکت های فناور و صنایع، با حضور صندوق سرمایه گذاری حلال‌فاند، صندوق سرمایه‌گذاری ایجاد،صندوق شناسا (شبکه نوآوری، ارزش آفرینی و سرمایه گذاری ایرانی)، صدپق سرمایه گذاری وزارت دفاع، صندوق سرمایه گذاری ماشین ابزار، صندوق پژوهش و فناوری ارس، صندوق پژوهش و نوآوری آذربایجان شرقی، در تبریز برگزار شد.

 

این گزارش می افزاید، چرخه ایده تا محصول فعالیتی هزینه بر و پرریسک است که فناوران و نوآوران به تنهایی از عهده این کار برنمی آیند، ازاینرو، بخش خصوصی و دولت، نهادها و ساز و کارهای متنوعی را برای تأمین مالی نوآوری از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق های تامین مالی، سرمایه گذاران ریسک پذیر و... انجام می شود، در همین راستا مدیران صندوق های سرمایه گذاری، پژوهش و فناوری و... در این رویداد حضور یافتند و جزئیات نحوه حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناوران را مطرح کردند.

 

امیرحسین عسگریان، مدیر امور قراردادهای پلتفرم سرمایه گذاری «حلال فاند»، در رویداد «رینوست» که همزمان با نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس ۲۰۲۲ در تبریز برگزار شد، گفت: یک پلتفرم دوطرفه بین “سرمایه گذاران” و “سرمایه پذیران” است که با هدف بهبود دسترسی کسب و کارهای مولد و دانش بنیان به سرمایه به فعالیت میپردازد.

وی ادامه داد: این شرکت دارای پلتفرم تعیین باند جمعی است که یک فضای نوین سرمایه گذاری در کشور ایجاد کرده است و برای شرکت هایی که شرایط اولیه پلتفرم را دارند تامین مالی می کند.

وی با بیان اینکه این پلتفرم با استفاده از ابزار تامین مالی جمعی نرخ تسهیلات منطقی را به شرکت ها ارائه می دهد، افزود:برای اعضای اکوسیستم نوآوری و فناوری دسترسی به منابع بانکی محدود است و هدف از «حلال فاند» ایجاد حلقه مفقود بین بانک و شرکت های دانش بنیان است و با یک نرخ معقول و منطقی برای کسب و کارها تامین مالی انجام می دهد.

عسگریان ادامه داد: در چهارسال گذشته، بالغ بر 460 شرکت با 20 میلیارد تومان خروجی تامین مالی شده اند و این تامین مالی برای شرکت های که موفق به کسب ضمانت نامه از صندوق های پژوهش که عمدتا شرکت های دانش بنیان هستند صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مزیت این پلتفرم نسبت به شبکه بانکی این است که در دوره باز پرداخت، دوره ی تنفسی طولانی به شرکت ها داده می شود، اضافه کرد: اولویت اصلی در ارائه تامین مالی این است که شرکت مولد و صادرکننده در حوزه های مختلف باشد از جمله شرکت های دارویی، شرکت های پتروپالایشی ، نانو، ساختمانی و غیره که فیلتر خاصی وجود ندارد و اینکه درای مجوز از صندوق های پژوهش و فناوری باشند.

وی با اشاره به استقبال این مجموعه از شرکت های دانش بنیان اذربایجان شرقی، افزود: شرکت های استانی که موفق به دریافت تسهیلات از طریق بانک ها و صندوق ها نشده اند، می توانند از حمایت های مالی «حلال فاند» استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی چند شرکت در نمایشگاه رینوتکس 2022 تامین مالی شده اند و در حوزه های سرمایه گذاری از شرکت های دانش بنیان استقبال می شود و حتی نمونه ای برای شرکت هایی سرمایه گذار آذربایجان شرقی می شود. 

 

حمایت از فناوران عرصه ماشین سازی در صندوق پژوهش فناوری صنعت ماشین‌سازی

 

حمیدرضا سعیدی مدیر توسعه کسب و کار صندوق پژوهش فناوری صنعت ماشین‌سازی، در این رویداد با اشاره به اینکه صندوق صنعت ماشین‌سازی در زمره صندوق‌های نوآوری پژوهش و فناوری است، گفت: این صندوق از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را شروع کرده است و در یک سال اخیر تمرکز خود را بر روی صنعت ماشین‌سازی گذاشته است و در این حوزه خدماتی همچون تسهیلات و ضمانت نامه‌های کارفرمایی، ضمانت نامه‌های تعهد پرداخت، حوزه‌های مشارکت، تأمین مالی، ارزیابی‌های مختلف که مورد نیاز صنایع خودروسازی است را ارائه می‌دهد.

وی افزود: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پر قدرت در صنعت ماشین‌سازی است و به دلیل نزدیکی به منطقه آزاد تجاری ارس دسترسی خوبی در حوزه بین‌الملل دارند.

وی با بیان اینکه با حضور در رویداد «رینووست» هدف داریم خدمات خود را به شرکت های فعال در حوزه ماشین سازی معرفی کنیم، ادامه داد: این صدوق به دنبا باز کردن گره ای از مشکلات اکوسیستم فناوری است.

وی با اشاره به مشکلات شرکت های فعال در حوزه ماشین سازی، گفت: نیروی متخصص که در این شرکت مشغول به کار هستند، هیچ امتیازی در بانک ها برای این نیرو‌های درنظر گرفته نشده است ولی در این صندوق ماشین سازی جهت دریافت تسهیلات کارمندان اقداماتی صورت می‌گیرد.

سعیدی اضافه کرد: برای شرکت‌های‌ هایتک که لزوماً شرکت دانش بنیان نیستند ولی تجهیزاتی را تولید می‌کنند که ‌هایتک تلقی می‌شود، لیزینگ‌های حمایتی در نظر گرفته شده است که بخشی از این حمایت‌ها را دولت متحمل می شود و صرفاً بخش ارزیابی، لیزینگ، معرفی و شرکت‌های زنجیره‌ای توسط صندوق پژوهش فناوری صنعت ماشین‌سازی مدیریت می‌شود تا فروش محصولات به راحتی صورت بگیرد.

مدیر توسعه کسب و کار صندوق پژوهش فناوری صنعت ماشین‌سازی با بیان اینکه بالغ بر ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه این صندوق هستند و از خدمات استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۱۴۰ شرکت هایتک نیز از خدمات صندوق بهره می برند.

 

حمایت صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی از دانش بنیان ها

 

آقازاده رئیس کارگروه ارزیابی تسهیلات و سرمایه گذاری صندوق پژوهش فناوری آذربایجان شرقی، گفت: رویداد «رینووست» با حضور صندوق های پژوهش فناوری استان ها و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر برگذار شد که آغاز خوبی برای مسیر همکاری است.

 آقازاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر حضور مجموعه هایی که توانایی سرمایه گذاری و ارائه خدمات دارند، استان نوپایی است، افزود: در این دو سال اخیر صندوق پژوهش فناوری استان به طور جدی فعالیت خود را آغاز کرده است و در تلاش است اقدامات بسیاری برای ارتقا جایگاه استان انجام گیرد .

وی با اشاره به وضعیت مطلوب آذربایجان شرقی نسبت به استان هایی که سال هاست صندوق پژوهش و فناوری آنها فعال است دارند، ادامه داد: این استان با صندوق هایی که 16 سال سابقه کار دارند رقابت می کند و در بازه زمانی بسیار کوتاه در بحث تسهیلات کم بهره به شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناوری با موفقیت عمل کرده است.

وی اضافه کرد: صندوق پژوهش و نوآوری استان در سه ماه گذشته بالغ بر 60 میلیارد تومان ضمانت نامه صادر کرده است که این رقم با فعالیت چندین ساله استان های دیگر برابری می کند.

آقازاده با اشاره به اینکه نزدیک به 27 میلیارد تومان تسهیلات در بازه زمانی خیلی کوتاه در حوزه فناوری و پژوهش اختصاص یافته است، گفت: از منابع داخلی و خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی در چند ماه آینده حدود 25 میلیارد تومان تسهیلات در غالب تبصره ب بند ماده 16 قانون بودجه تسهیلات چهار درصدی با تنفس های 6 ماه الی یک ساله خدمات ارائه خواهد شد و مجموع این خدمات منجر به کاهش دغدغه ها در حوزه تامین مالی می شود. 

وی ادامه داد: صندوق پژوهش فناوری استان فرایند توزیع سرمایه گذاری را در بحث سرمایه گذاری با حضور جدی صندوق نوآوری و شکوفایی و شتاب دهنده هایی که طرف قرارداد هستند را نیز آغاز کرده است تا با این اقدام اکوسیستم فناوری، نوآوری استان توسعه یابد. 

رئیس کارگروه ارزیابی تسهیلات و سرمایه گذاری صندوق پژوهش فناوری استان خاطرنشان کرد: در راستای حمایت مالی، سکوی تامین مالی جمعی در چند ماه آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و همچنین فعالیت در بحث لیزنگ محصولات دانش بنیان شروع شده است.